Dag 3 Thailand

Idag tog vi tuktuk till Karon Beach för att sola och bada.
Tydligen även för att titta in i folks rumpor där dom låg i string och med stickade behåar från något skumt ställe...
Kan nämna att befolkningen INTE bestod av varken Thailändare eller nordbor.
En började bråka över betalningen för sin solstol och det är klart om man åkt så långt på semester ska man väl för 17 inte behöva betala en stackars ortbo som faktiskt inte behöver åka lika långt till stranden!!!

Efter sol och bad och rumptittar var det dags för lite mat vid strandens restauranger och där hittade vi nordbor som visade upp sina bästa sidor med att bråka (igen) för att dom ville ha DELAD nota och det är ju klart som 17 man måste dela upp notan om man är 5 personer och säkert ätit för 30 kronor var!!!
Vi kunde räkna så vi delade upp våra nota själva. (Alltså Arnfinn betalade...)

Ibland skäms jag så otroligt mycket över alla dessa pinsamma människor som åker över halva jordklotet och beter sig som sv-n...

Ska vara så trevlig som det bara går hela veckorna som är kvar här i Thailand. :-) :-)

Thailand Dag 2

Efter en lååång flygresa med ett väldigt bra och  serviceinriktat flygbolag, Thai Air, som gjorde flygresan riktigt behaglig, tog vi taxi till vårt hotell i Rawai.
Tyvärr motsvarade det våra förväntingar - ingen höjdarmiljö  men ok hotell - och vi är glada för att vi bokat på en ö också i 11 dagar. Tröttnar vi helt här så stannar vi längre på ön.
Igår gick vi bara ut och åt, alltför slitna efter resan.

Idag, dag 2, började jag och Arnfinn med att träna på hotellets gym och sen bada i poolen.
Mamma nöjde sig med poolen.
Skulle bytt rum kl.12.00 men han i receptionen hade inte alls förstått vad vi sa igår verkade det som idag, och inga nya rum blev det heller.
Sena som vi var eftersom vi väntat på rumsbyte, bestämde vi oss för att åka till en nära strand, vilket visade sig inte alls vara någon vanlig badstrand utan bara fiskebåtar där.
Vi tog (Arnfinn) och pratade med en och han körde ut oss till en nära belägen ö där vi kunde bada och sola helt ensamma. Härligt!
Tyvärr varade det inte så länge som vi tänkt för vattnet drog sig tillbaka och fiskaren lyckades knappt hämta upp oss, när han kom dit mycket tidigare än utsatt tid (säkert lite panik där för det var fullt med korallrev och båten höll på att fastna.) Vi fick vada en bra bit ut och likaså när vi kom i land.
Men det gjorde inget. :-)
Såg flera turister som fick göra detsamma strax efter oss så vi var inte ensamma.
Tror vattnet dragit sig tillbaka minst 100 m.

Sen dusch och vidare till samma restaurang som dagen innan.
Maten är jättegod där och stället ligger vid stranden.
Fisken är så färsk att dom har egna akvarium.

Problemet var att jag glömt ta med mina pengar (propsar nämligen på att jag promt KAN SJÄLV och vill betala för mitt med mina pengar!) så vi hade för lite till notan!
Stackars Arnfinn fick bege sig tillbaka till hotellet som tyvärr ligger en bit ifrån och han var tvungen gå en hel gata som är full av barer med horor.
Stackaren hade fått springa gatlopp för dom försökte ta honom! ha ha ha!
Lammkött mot gubbarna vi såg där.
Han var så slut när han kom tillbaka så han var alldeles svettig. ha ha ha!

Nu ska vi sova och i morgon blir det rundtur runt Phuket med vår tuktuk farbror.
Mamma och Arnfinn har solförbud för dom använder inte solkräm efter mina regler och det gillar jag inte!
Fortsättning följer!
Tyvärr fungerar det inte att ladda ner bilder just nu så jag återkommer med det!

Fagerhult...

... har precis drabbats av minimal mängd snö och typ -2 grader.
Jag sitter nedbäddad i sängen och filosoferar (googlar och kollar facebook) över en/två koppar kaffe.
Ska lägga in högsta växeln inför proven på onsdag och torsdag samt inlämningsuppgiften som jag tragglar med sen ett tag tillbaka, men energin vill inte riktigt infinna sig.
Njuter av stillheten här och funderar om jag ska gå en liten promenad (till affären för att köpa godis).
Fast då får jag bara ont i magen så det är nog bättre köra på med skolarbetet och hålla mig inne.

Resan till Thailand verkar bli ett lotteri.
Hotellet vi bokat har mycket blandade recensioner och jag ser med spänning fram emot att själv bilda mig en
uppfattning.
Helt klart är i alla fall att hotellet verkar ligga någonstans ute i ingenstans, men men... Det finns ju fler hotell än det och vi har sett till gardera oss lite innan vi åker så vi kan byta om det är så illa.
Men har något tips så lämna gärna. :-)

Ra TaNa Apart Hotel

Jag har dessutom kommit fram till att mitt kontrollbehov över mina barn måste upphöra så nu har jag satt Arnfinn och mamma på den uppgiften att binda fast mig och slå något hårt i huvudet på mig ifall jag inte låter ungarna sköta sitt när vi är i Thailand.
Jag är hopplös och jag vet det - men jag SAKNAR dom grymt mycket! Och jag helst curla dom genom hela livet så dom slipper bekymmer, eller så är det just bekymmer jag ger dom med mitt curlande...

Nu är det dax börja med skolarbetet.
Bara denna vecka kvar och sen är jag KLAR! :-))))
Därefter 4 veckors semester! *Lycka*
Är i stort behov av vila för jag har gått i skola och jobbat utan längre ledighet i flera år nu och kroppen säger ifrån (även Arnfinn och mamma säger ifrån).
Så det ska bli underbart lägga undan skolböckerna och inte använda hjärnan till annat än tänka ut vilken strand jag ska välja idag då. :-)

Thailand 2008

Grattis!

Mamma och Nina på era födelsedagar! *kärlek*

Två veckor....

... kvar tills vi är i Thailand. Det ser jag fram emot!
Och en vecka kvar tills jag ska ha typ en miljon prover sista veckan av Lindrande vård. Vilket jag ser mindre fram emot...
Sen är jag i alla fall klar med skolan och sätter mig på planet för att bränna mig rejält i 30 graders värme. :-) :-)

Mitt hår, som inte mött Lindas frisörsax på alltför lång tid, hänger som spretig sockervadd och kan endast styras med hjälp av en hel del mängd hårspray.
Köpte tyvärr fel och hade med mig frisyrglans hem vilket medförde att jag sprayade och sprayade utan att FATTA vad 17 som var fel!
Mitt hår såg efter det ut som om jag dödat en grå råtta och tryckt fast på skallen...
Hemkommen från Thailand ska jag försöka få en tid hos Linda.
Enda problemet är avståndet. Moss-Linda = ca 50 mil. Fagerhult-Linda = ca 35 mil.
Men men, det löser sig nog. :-)

Niclas är hemma från Thailand igen vilket jag har blandade känslor för.
Hade gärna velat dyka med honom i Thailand, samtidigt är det lugnande för mig att ha honom på närmare avstånd i tryggt förvar hos hans pålitliga syster.

Sebastian och Sarah har skaffat fiskar, fast jag tycker snarare det ser ut som om dom skaffat färskt kattgodis.

Tydligt bildbevis.

Nu ska jag försöka mig på lite avslutande skolarbete.
Efter "Lindrande vård"  packar jag ner skolböckerna för lång tid framöver.
Sen ska jag börja med mina norska skolböcker och lära mig skriva lite bättre på norska eftersom en del av mina kära arbetskamrater nästan skrattar ihjäl sig när jag försöker skriva rapporter på deras språk och det blir inte riktigt som det ska.
Har lärt mig "fuska" lite och tar fram en gammal rapport skriven på norska och sen så använder jag orden från den till min rapport om samma saker hänt. Smart tjej! ;-)

Lite bilder från julhelgen ska avsluta dagens inlägg.

Hittade inte mappen med bilder på datorn så jag avslutar med ovanstående kloka text istället! :-)

2012

Nytt år och nya utmaningar.
En av utmaningarna står norska skattekontoret tillsammans med svenska skattekontoret och FK för.
Att försöka förstå deras blanketter om hur mycket jag kan jobba, hur många dagar jag kan vistas i Norge och hur mycket jag kan tjäna låter som enkla frågor.
Men låt er inte luras!
Tillsammans skapar dom ett eget språk som ingen normal människa utanför deras arbetszoner förstår sig på utan lexikon, advokat och en hel hög alvedon pga huvudvärken dom ger...
Jag och Arnfinn har tillsammans med samlade krafter försökt tyda vad dom egentligen vill,
men fann efter en hel kvälls förströelse där jag fått skapa ett excellark med olika tabeller över alternativa arbetstider och dagar, att vi inte klarade av deras fikonspråk och paragrafer.
Skickade tillsammans med en hög halvt ifyllda blanketter till FK även ett brev där jag hade skrivit upp typ en miljard frågor som jag vill ha skriftliga svar på.
Hade även dessförinnan skrivit mail till svenska skattekontoret och ställt frågor där också.

Till saken hör ju att jag har 50% sjukersättning på grund av mitt handikapp och därför slipper arbeta heltid vilket jag tycker är mycket bra.

När jag började arbeta i Norge hittade jag av en lycklig slump på FK hemsida en massa olika blanketter som jag måste fylla i!
En himla tur att jag bara spånade runt där på deras sida. (Japp, jag gör sånt pga av att jag inte har något liv och dessutom gillar läsa lagar och paragrafer och lite andra mysko länkar såsom diagram och dylikt. ;-) )

Jag får antingen bara jobba en viss antal dagar/timmar eller tjäna ett visst antal kronor på ett år.
Detta är nu upp till FK att lista ut och ge mig ett svar på.
Jag förstår verkligen att folk åker dit för "fusk" av bidrag när blanketterna från FK och skatteverket är en djungel och det är rena turen om man klarar ut att finna vad man ska skriva i och inte skriva i. :-/

Fast jag har i alla fall beslutat mig för att försöka jobba lite mer kortare perioder och sen vara ledig en/två månader i sträck. :-)
Det är min dröm men det är inte säkert jag orkar eller att jag kan jobba så.
Vi får se...

Nu ska jag väcka min man med frukost på sängen.
Klockan är 11.40 och jag ska iväg till jobbet snart.
Ute snöar det och det är -1 här.