Ci-mässa i Stockholm

Igår var jag och Arnfinn på ci-mässa som var anordnad av MedEl.
Vi gick på föresläsningar om ny digital radioöverföring som berättades av
Comfort Audio.
Det är ett system som var otroligt fint mot nuvarande hjälpmedel i skolor och
arbetsplatser.
Jag blev väldigt intresserad och ska ta reda på mer.
Speciellt med tanke på att min dotter Nina måste ha ett gammalt förlegat system
som hjälpmedel på sin skola och som en del lärare vägrar använda då dom tycker
den är klumpig.
Med Comfort Audios nya system så fäster man bara en liten mikrofon på kragen och
den känns inte för bäraren.
Mycket bra!

Systemet heter Comfort Digisystem och består av tre delar. Sändare,
mottagare och konferensmikrofon.


Vill du veta mer kan du titta på deras hemsida som jag länkat till under
Comfort Audio AB.

Det talades om hörselscreening på småbarn samt ci-operationer på de
barn som man funnit skador på.
Det var helt fantastiskt hur tidigt dom kan upptäcka detta och operera.
Screening görs från ett par veckors ålder och redan från ett par månaders
ålder kunde barnen opereras och det är runt 28.000 barn som screenas
varav ca 200 barn visar sig ha hörselnedsättning.


Sen var det en mamma från föreningen Barnplantorna som informerade om deras verksamhet.
Hon är mamma till det första ci-opererade barnet i Sverige.
Tillsammans med andra föräldrar kämpade hon för att alla hörselskadade barn ska få den hjälp
som krävs.



Därefter var det prof. Helge Rask som höll föredrag om innerörat och hörselsnäckans uppbyggnad.
Det var väldigt intressant och jag blev helt fascinerad.
Svårt att återge här på hemsidan då det var mycket läkartermer och gick fort undan.
Men mitt tips är att Googla på hans namn och där kan ni finna en hel del artiklar om det vetenskapliga
upptäcker om örat som han gjort.
Mycket läsvärt!


På bilden ses Helge Rask.

I slutet berättade flera personer om sitt handikapp och vilken hjälp dom
fått av operationer.

Mellan föreläsningarna fanns det olika stationer som man kunde besöka
och få lite mer information om man ville.
Jag stötte på min TSS-lärare från Rosenlund, Agneta, som är hörselpedagog.


Jag och Agneta.

Det var en lärorik dag och jag kommer absolut fortsätta gå på denna typ
av mässor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0